2015. március 27., péntek

Sebességmérés Hacking

Ma az Origón olvastam, hogy rettegni kell a sebességméréstől, mert húha.

Egy kicsit utánanéztem a dolgoknak, hogy mitől is kell annyira rettegni. Szerencsére a rendőrségen alapos munkát kell végezni és előre meg kell tervezni, hogy a szép új sebességmérő eszközök mikor hol lesznek kitéve. Egy kis olvasgatás után elég egyszerű felfedezni valami algoritmust ami alapján a rendszer működik. Miután az algoritmus ismert esetleg nem is kell annyira rettegni.
Az origós cikk:
http://www.origo.hu/auto/20150325-mar-buntetnek-az-uj-veda-traffipaxok.html
A rendőrségi tervek:
http://www.police.hu/hirek-es-informaciok/utinfo/sebessegellenorzesek
A PDF-et én itt alakítottam át szöveges állománnyá:
http://www.zamzar.com/convert/pdf-to-txt/

Mivel Bp-en élek engem elsősorban ez érdekelt, de a többi helyszínre is el lehet végezni a műveleteket.
Itt vannak a márciusi tervek:  http://pastebin.com/mS2vySLm
Itt pedig az áprilisi tervek: http://pastebin.com/kwQUkJUX

A szöveges fileokat betettem egy könyvtárba és utána elvégeztem velük pár műveletet. Először is előállt ez a lista: http://pastebin.com/YgGy8kh4 Ebben a fileban azok az utcák vannak ahova a sebességmérő egyáltalán ki lesz téve. figyelmesen átnézve rá lehet jönni, hogy egyes kerületekben nem is lesz kint a mérő semmikor sehol. Itt tehát nem kell annyira rettegni.

A másik, hogy vannak egyéb dolgok is amit ki lehet olvasni a rendszerből. Ha adott egy útvonal amerre az ember szokott járni, akkor nincs más dolga, mint az útvonalat végig ellenőrizni, hogy melyik szakaszon melyik napokon és milyen napszakban tervezik kitenni a mérőket.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a terveket később ne változtatnák meg, de mvel egy ilyen terv kidolgozása nem kis logisztikai feladat ezért valószínű, hogy havonta nem fogják ezeket újra tervezni, inkább csak finomítások várhatóak. Mivel amikor egy mérés az adott helyen befejeződött át kell menni az új helyszínre és ezt azért meg kell tervezni, hogy optimális legyen az eszközök kihasználtsága. Ha ezt egyszer kidolgozták akkor egy darabig biztos nem fogják teljesen átdolgozni a rendszert.

Nézzünk egy példát: Néha szoktam az Albertirsai úton menni, tehát rákerestem, hogy itt mikor várható a mérők kihelyezése:

Az látszik, hogy itt csak reggel 7 és 8:30 között várható mérés. Ha tovább nézzük, akkor azt látjuk, hogy Március 10-> kedd, 13-> péntek, 24-> kedd, 27-> péntek, április 7-> kedd, 24-> péntek.

Elmondható, hogy az Albertirsai úton leginkább kedden és pénteken 7 és 8:30 között kell odafigyelni, hogy az ember ne lépje túl a sebességet, legyen bekötve az öve és ne mobilozzon, illetve más szabálysértést se nagyon kövessen el. (Záróvonalon előzés, stb)

Az Albertirsai út egy tipikusan olyan hely, ahol általában nem figyelnek oda annyira az emberek, könnyen 70 fölé mehet az ember, mivel nincs forgalom és ha nincs valami rendezvény a Hungexpon akkor eléggé kihalt a terület. Tehát lehet tempósabban haladni mint általában a városban ahol amúgy egyébként is dugó van sok helyen majdnem egész nap.

Ez persze nem garancia semmire, de legalább akkor mikor számítani lehet a mérésre jobban oda lehet figyelni, hogy az ember mit csinál. A rendőrség évi több tízmilliárdos bevételre számít és azt a szabálytalanságon kapott állampolgároktól tudják csak beszedni. Ha nincs szabálytalanság, bírság sincs.

Érdemes egyszer végigpásztázni azt az útvonalat amerre az ember járni szokott és rögzíteni, hogy mikor lehet tervezetten mérésre számítani. Így legalább az elkerülhető, hogy akkor ne büntessenek meg amikor tudni lehet, hogy számítani kell rá. Természetesen szabályosan kell közlekedni, a szabályokat betartva, de ha tudjuk, hogy számítani lehet a mérőeszközre, akkor még körültekintőbbek tudunk lenni.

Azt is meg lehet nézni, hogy milyen útszakaszokon mérnek reggel (mikor siet az ember a munkába) és hol mérnek este, amikor a gyérebb forgalom miatt hajlamosabb az ember kicsit jobban nyomni a pedált. Ha valaki kiszújra, hogy hol állítják fel a mérőt, akkor pedig legközelebb már eleve tudja, hogy hol, melyik útszakaszon kell jobban odafigyelni. (Általában a mérés helyszínét sem szokták nagyon változtatni, mert nem mindegy, hogy honnan mérnek. Mennyire kiszúrható messziről a mérő. Általában próbálják úgy felállítani, hogy ne lehessen kilóméterekről észrevenni. És egy útszakaszon behatárolt helyek jöhetnek csak szóba ahonnan érdemes mérni.)

Nézzünk azért még egy példát. A Mogyoródi út. Erre is szoktam járni, úgyhogy ez is érdekel, hogy itt mikor méregetnek (Asszem tegnap pont láttam hogy hol mérnek, mondjuk tegnap bringával jöttem :)

Itt mi az algoritmus? Általában hónap elején és végén mérnek.Mondjuk a hónap második hetében és a negyedik héten. Mikor? Kedden, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap. Hétfőn és pénteken nincs mérés a tervek szerint. Időben mikor? Gyakorlatilag reggel 7:30-tól 18:30-ig. Szinte egész nap. Kivéve hét végén, mert akkor szombaton csak 10:30-tól vasárnap pedig csak 14:30-tól.
A Mogyoródi út elég hosszú, de mivel nagyon sokszor mérnek többször el lehet menni, hogy az ember rögzítse a fejében, hogy hol, melyik szakaszom mérnek és merre. El is lehet kerülni az egészet, ha az ember az Egressy úton vagy a Fogarasi úton megy. Ott nincs tervezett mérési pont.

Arra is rá lehet keresni, hogy este felé és hajnalban hol mérnek:
findstr "20.00" brfk*sajtonak2.txt
findstr "19:30" brfk*sajtonak2.txt

Ami engem érint, az a Csömöri út vagy a Fogarasi út. Mikor mérnek itt? Úgy látom, hogy csak márciusban, áprilisra ide nem terveztek mérést. Márciusban egyébként hétfő és péntek volt kitűzve 20-tól 21:30-ig.  Reggel vagy délután, illetve késő éjszaka "tiszta" az útvonal. A Késmárk utcában pedig márciusban csak szombat reggel-délelőtt illetve áprilisban hétfő reggel-délelőtt volt tervezett mérés. Tehát este felé itt valószínűleg nem mérnek (amikor én erre járok általában)

A hajnali órákra is rá lehet keresni:
findstr "02:00" brfk*sajtonak2.txt
findstr "03:00" brfk*sajtonak2.txt

Ebből ami engem érdekelhet, az a Dózsa György út, itt általában kedden, pénteken és szombaton mérnek éjjel 2-től  hajnal 5-ig.

A fentiek természetesen nem azt jelentik, hogy máshol (pl járőröző autóból) nem mérhetnek, csak azt, hogy a fenti időpontokban és helyeken számíthatunk rá tehát nem ér váratlanul. A mozgó járőr autók pedig elég jól felismerhetőek távolról úgyhogy ha abból mérnek az se lehet váratlan egy figyelmes sofőr részére.

A fenti módszer egyfajta bypassing technika, amivel a tervezett ellenőrzés megkerülhető. Ha ismertek a helyszínek és az időpontok, akkor lehet kerülő utakat készíteni ami elkerüli az adott ellenőrző pontokat vagy pedig lehet fókuszálni az ellenőrző pontok környékére így a szabályszegés kerülhető el.

A gondolatmenetet tetszés szerint lehet tovább finomítani. Esetleg folyamatosan figyelni a publikált terveket és azok alapján kiigazítani a korábbi algoritmusokat.

Egyébként pedig széles utat és gumi fákat és szabálytalanság mentes közlekedést kívánok mindenkinek :-)

1 megjegyzés:

  1. If you want your ex-girlfriend or ex-boyfriend to come crawling back to you on their knees (even if they're dating somebody else now) you must watch this video
    right away...

    (VIDEO) Win your ex back with TEXT messages?

    VálaszTörlés